Rystet spejl – Søren Ulrik Thomsen

Søren Ulrik Thomsen skriver om kærligheden, døden og det med at blive gammel. Måske mest de to sidste ting, men han gør det så smukt og levende, at førstnævnte alligevel står klarest.

Det er kun halvandet år siden at folk omkring mig begyndte at dø, både dem, der havde været godt omkring det der liv, og dem der nærmest kun lige var startet. Så når årsdagene for ‘er her ikke mere’ kommer snigende, er det rart at nogen har ulejliget sig med at sætte ord på:

Hvert år på den dato
der tilfældigvis blev din fødselsdag
tager vi toget til Århus
for at besøge din grav
som tilfældigvis er det sted her i verden
hvor du ikke er.
På turen gennem byen køber vi blomster
og taler som på enhver anden dag
indtil vi står foran stenen.
På vej hjem regner det altid.
Og eftersom intet af dette giver mening
og alligevel finder sted
må det være af største betydning.

3 kommentarer

Filed under Bøger

3 responses to “Rystet spejl – Søren Ulrik Thomsen

  1. Jeg er meget vild med det digt. Han sætter så godt ord på en alt for velkendt fornemmelse. Især de sidste tre linjer er noget af det smukkeste jeg har hørt om døden og meningsløsheden.

  2. Ja, det er nok ikke tilfældigt at det er det, som er blevet fremhævet i de anmeldelser jeg kan huske at have læst. Men de andre er nu også smukke. Har du selv bogen Mikael?

  3. Ja, jeg fik den i fødselsdagsgave for et halvt år siden og læste den kort efter. Det er det eneste jeg har læst af ham, selvom Elli har talt om ham i lang tid. Måske det snart er tid til en genlæsning.
    De andre digte er også gode, ja. Jeg synes han har en rigtig dejlig sprogtone og flow i digtene, som gør dem meget stemningsfulde og samtidig meget hverdagsagtige.

Skriv et svar

