Frihed – Jonathan Franzen

The hype, oh, the hype.

Det er længe siden jeg har glædet mig så meget til at læse en bog. Og jeg mindes ikke at en bog på min læseliste nogensinde er blevet eksponeret og rost så massivt og overvældende, før den overhovedet var udkommet, som Frihed er blevet. Så kunne den andet end at skuffe?

Næh, faktisk ikke.

Frihed er selvfølgelig stadig lysår foran mange andre generations- og samtidsromaner, Franzen skriver levende og gavmildt på en utrolig sammenbidt facon, og ligesom i Korrektioner føles det som om han prøver at holde sine figurer ud i strakt arm, men de vrider den om på ryggen af ham og træffer dårlige beslutninger på en vældig hjerteskærende facon, fordi det nu engang er det, de gør.

Alligevel er der noget med mavefornemmelse og flow og helhed og hjerte, som bare spillede bedre i Korrektioner  – eller i hvert fald talte mere til mig. Måske naturbeskyttelsestemaet er for fjernt, måske jeg var så ivrig at jeg læste den for hurtigt, måske mine forventninger bare var for høje? Jeg læser dem begge to igen, men jeg tror godt jeg ved, hvilken det bliver først.

Skriv en kommentar

Filed under Bøger

Skriv et svar

