ca 2 mdr. ved kølig opbevaring

Dagens jubelord

25/06, 2008 · 20 Kommentarer

Versaladr

Er det ikke et fantastisk udtryk? Versal-adr. Jeg faldt over det i indlægget her på Taletank – endnu en af de mange gode retorikblogs jeg har fundet i løbet af denne relativt indholdstomme arbejdsdag. En bunke links følger ved lejlighed.

Versaladr (er det mon et navneord?) betegner en tendens til at versalere i øst og vest. Jeg er også selv skyldig i forbrydelsen, mest fordi jeg synes det er sjovt at kunne give Ganske Almindelige Vendinger ekstra pondus og autoritet – for det er jo det, der sker når vi versalerer ord og begreber. De bliver officielle, autoritative og uimodsigelige – enestående, faktisk – for versaler er jo oftest noget vi forbinder med egenavne. Og pludselig er positiv psykologi eller evangelisk luthersk missionsforening* forvandlet til Positiv Psykologi (The one and only, alt andet er negativt!) og Evangelisk Luthersk Missionsforening (de andre lutherske missionsforeninger er – modsat denne – uevangeliske(?)).

Supersmart, og supersjovt i al sin cheasyness.

*Og se hvor sjovt – versaleringen forvandler faktisk her beskrivelsen (en missionsforening som er evangelisk & luthersk) til et egenavn.

Kategorier: Finurligheder · Retorik

20 responses so far ↓

  • frovin // 25/06, 2008 at 6:40 | Svar

    Nørd. :)

    Jeg bruger ofte versaler ironisk, netop for vittigt at forsøge at lege med versaladrbrugen.

    F.eks. kan de varme lande hurtigt blive til De Varme Lande, og tilføjer man et ™ er markeringen af de idotiske versaler, undskyld; Idiotiske Versaler™ (IV™) nærmest fuldent.

  • Madsvj // 25/06, 2008 at 7:09 | Svar

    Jeg synes næsten, det taber indhold med versaler, eller rettere, når det står som egennavne. Så hører man det efter noget tid kun som et navn, og ikke hvad der ligger i ordene.

  • schjelde // 25/06, 2008 at 9:16 | Svar

    Fro: Åh ja – Tilværelsen… Om nogen har du nok haft en “negativ” indflydelse på min versalbrug ;)

    Mads: God pointe!

  • Lind // 26/06, 2008 at 12:51 | Svar

    Ha, du har fået en af mine (tredive) yndlingsaversioner i nettet.

    Jeg hader, at alt muligt skal versaleres, og at det er fuldstændig ulogisk hvad der udsættes for det. Men mere hader jeg, at netop egennavne (og måske især personnanve) pludselig ikke længere versaleres – se bare nyudgivne bøger.

    Og skal det ikke være Evangelisk luthersk missionsforening? Det er vel i princippet et egennavn, hvorfor det første bogstav altså må skulle versaleres? Hmm..

  • frovin // 26/06, 2008 at 1:03 | Svar

    Der findes jo kredse hvor Luther og Alt Hans Værk™ konsekvent versaleres på både den ene og den anden måde… :)

  • schjelde // 26/06, 2008 at 10:06 | Svar

    Lind: Jeg er da også, som de fleste andre, versaleret på mere end mit fornavn….

  • Madsvj // 26/06, 2008 at 12:47 | Svar

    Det er noget mærkeligt noget, det med versaler i egennavne bestående af flere ord. Men jeg tror sædvanligvis, at man altid sætter første ord med stort, derefter alle navneord samt væsentlige tillægsord og korte samt lange tillægsformer, alt efter deres væsentlighed. Bare for at at tage et andet eksempel fra samme “område”:
    Kristeligt Forbund for Studerende. Men generelt gælder der vist, at de der navngiver selv vælger. Jeg mener f.eks. man kan vælge imellem “Det kongelige Teater” og “Det Kongelige Teater”.
    På samme måde kunne man måske have valgt at kalde sig “Evangelisk luthersk Missionsforening”, men jeg mener ikke, at “Evangelisk luthersk missionsforening” kan være en rimelig mulighed, selvom navngivning selvfølgelig er noget, man selv vælger. Med stort L sidestiller man dog evangelisk og luthersk. Måske kan man sige, at det så ikke er luthersk der er evangelisk, men missionsforeningen, så det læses (nu uden versaler): evangelisk, luthersk missionsforening.

    Man kan egentlig også kan vælge mellem “Tønder Kommune” og “Tønder kommune”, selvom den sidste vist er sjældnere i vore dage.

    ….

  • Lind // 26/06, 2008 at 3:29 | Svar

    Annie + Mads: Jeg var vist lige hurtig nok på tasterne i går. Det er ganske rigtigt således, at alle betydningsbærende led (om man så må sige) i et flerleddet proprium versaleres. Og jeg deler formodningen om at navngiveren selv afgør det.

    Men Annie: Jeg tror ikke umiddelbart man analogt kan slutte noget om foreningens navn ud fra de regler om personnavne. Foreningen har jo ét flerledet navn, mens du sådan set har to sidestillede navne..

    Hmm, det er spændende. Hvis jeg ikke havde en aftale med en bus om 23 minutter ville jeg undersøge det nærmere!

  • schjelde // 26/06, 2008 at 3:38 | Svar

    Ja, jeg er enig med dig – var bare ikke skarp nok til at forfatte så lang en smøre som Mads.
    Men jo, lad de betydningsbærende led være en tommelfingerregel.

  • JLo // 26/06, 2008 at 10:18 | Svar

    Jeg får associationer til retstavning i 9. klasse. Gode tider da man kunne score høje karakterer på noget så simpelt som at kunne stave.

  • katrine // 27/06, 2008 at 7:17 | Svar

    Tænkte det som et Substantiv. “Føj for en omgang versaladr”. Men måske kan det også være et Verbum. “De gik fluks i gang med at versaladr den nye livsstilsbølge”. Det ligger ikke helt så godt i munden, men det er måske charmen ved det.
    @JLo: Ja, those were the days. Det var rart at få point på sine kompetencer. 99 rigtige ud af 100. Det kniber det mere med efterhånden.

  • StefanØJ // 19/07, 2008 at 8:42 | Svar

    Hey, er klar over debatten for længst er gået død, men jeg må lige bemærke at ELM/U i hvert fald nogle steder rent faktisk hedder “Evangelisk luthersk”. Jeg mener at have set det andre steder, men i hvert fald Evangelisk luthersk Ungdomsforening i Skjern og Hemmet hedder sådan. Om ikke andre vil det formodentlig interessere Mads… :)

  • Madsvj // 19/07, 2008 at 10:06 | Svar

    Hehe, sad lige og tænkte, “interessant, interessant”…. og så læste jeg lige den sidste linie!! Tjekker lige ELU Kbh, men kan desværre ikke gøre det lige nu. Men mener altså helt bestemt at det er med stort L. Bør det ikke være en væsentlig del af omstruktureringen, at dette harmoniseres?? ;-)

  • schjelde // 21/07, 2008 at 12:13 | Svar

    I er så søde, når I nørder lidt… :)

  • Madsvj // 21/07, 2008 at 5:19 | Svar

    Jo, den er god nok, ELU i København hedder:
    “Evangelisk Luthersk Ungdomsforening i København”.

  • schjelde // 21/07, 2008 at 7:27 | Svar

    Men den hedder det med lille l i Skjern og Tange? Hm……..

  • Madsvj // 21/07, 2008 at 8:43 | Svar

    Hedder den også med lille l i Tange? Det MÅ vi altså bare finde ud af, helst inden jeg skal i seng, ellers ved jeg ikke, om jeg kan falde i søvn…..

  • JLo // 28/07, 2008 at 4:33 | Svar

    Er det virkelig sandt? Har du tjekket vedtægterne?

  • NikolajKJ // 10/08, 2008 at 1:59 | Svar

    @schjelde: Jeg synes det er morsomt at du påpeger at dit navn er versaleret i flere led end fornavnet. Du versalerer jo ikke dit mellemnavn når du bruger det som identifikation ved kommentarer! :)

  • schjelde // 14/08, 2008 at 4:10 | Svar

    Næh, det gør jeg egentlig ikke. Jeg synes det er grafisk pænest – men det er nok bare fordi jeg har gjort det så længe at det andet efterhånden ser forkert ud… Aner ikke hvorfor jeg fravalgte det i første omgang.

    Men jeg ser faktisk heller ikke nogen direkte sammenhæng mellem mit fulde, versalerede navn og så mit internet-nick. Det er ikke mit “mellemnavn”, det har fået en art selvstændig identitet, og herunder hører at det staves med småt.
    Betyder det mon at jeg har haft det i lidt for mange år…? ;)

Skriv en kommentar

  • Retorik og det der ligner

  • fejlslutninger
  • nadjas reflexioner
  • retorikbloggen
  • retorikfaget på KU
  • silva rhetoricae
  • taletank
  • turbulens
  • Der skrives om:

    Anbefaling Andet Arrgh Bøger Bøvl Blogprisen 2007 Blogroll Dough eller noget... Filosofiske smuler Finurligheder God idé Hørt Halleluja Internet København Ligegyldigheder LOL Lyt til Nyt mac Mad Medier Meta Morgen Musik Navlepilleri Omverden Ordperler Pæn ting Q & A Rejseblogs Retorik Så' det sagt Samfund Skriveproces Studie Suk Tanketomgang Trafik Tro Uncategorized Undren Vejret
  • Arkiv

  • Blog Stats